ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Ιστορία
ΙστορίαΒυζαντινή ΜακεδονίαΎστερη Αρχαιότητα (324-565)

Ύστερη Αρχαιότητα (324-565)

Διοίκηση (324-565)
Χριστιανισμός (324-565)
Βαρβαρικές επιδρομές
Οικονομία (324-565)

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Το όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ
Το Όραμα του Ιεζεκιήλ με την 'Επιφάνεια' του αγένειου Χριστού, τα σύμβολα των τεσσάρων ευαγγελιστών, τους προφήτες Ιεζεκιήλ και Αββακούμ και τους ποταμούς του Παραδείσου, 475-500, Θεσσαλονίκη, μονή Οσίου Δαβίδ.

PreviousUpNext Χριστιανισμός (324-565)


Το όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ
τα σύμβολα των τεσσάρων ευαγγελιστών, τους προφήτες Ιεζεκιήλ και Αββακούμ και τους ποταμούς του Παραδείσου, 475-500, Θεσσαλονίκη, μονή Οσίου Δαβίδ

Με το κήρυγμα του αποστόλου Παύλου η Μακεδονία υπήρξε η πρώτη ευρωπαϊκή περιοχή που γνώρισε το Χριστιανισμό. Στους Φιλίππους, τη Θεσσαλονίκη και τη Βέροια ιδρύθηκαν οι πρώτες χριστιανικές κοινότητες και οργανώθηκαν τοπικές εκκλησίες.

Οι γρήγορα αναπτυσσόμενες εκκλησίες ακολούθησαν το διοικητικό σύστημα της ρωμαιοκρατίας. Η μητρόπολη της Θεσσαλονίκης, πόλης που αποτελούσε συγχρόνως και έδρα της επαρχότητας Ιλλυρικού, κατείχε ιδιαίτερη θέση ανάμεσά τους.

Η σημαντική γεωγραφική θέση της Μακεδονίας και η θέση της Θεσσαλονίκης πάνω στον άξονα Ρώμης-Κωνσταντινούπολης κατέστησε τη μητρόπολή της αντικείμενο έριδας μεταξύ των δύο πατριαρχείων (έως το 732 μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ήταν "έξαρχος" του Πάπα).

Η εκκλησία της Μακεδονίας γνώρισε ιδιαίτερη αυτονομία και απέκτησε κύρος (κατοχυρωμένο από τις Οικουμενικές Συνόδους), ενώ δεν επηρεάστηκε από τις αιρέσεις των πρωτοχριστιανικών χρόνων (αρειανισμός, μοντανισμός κ.ά.).

Δείτε επίσης
Ιστορία - Εκκλησία (565-867)
Εκκλησία (867-1204)
Εκκλησία (1204-1430)
Πολιτισμός - Ανατολικές θεότητες
Πολιτισμός στο Βυζάντιο
Θέματα - Καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο

Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.