ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Ιστορία
ΙστορίαΝεότερη ΜακεδονίαΗ περίοδος 1870-1913Οικονομικές εξελίξεις (1870-1913)

Οικονομικές εξελίξεις (1870-1913)

Πρωτογενής τομέας (1870-1913)
Βιομηχανία (1870-1913)
Εξωτερικό εμπόριο (1870-1913)
Οργάνωση της αγοράς (1870-1913)

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Το λιμάνι της Καβάλας
Ασπρόμαυρη φωτογραφία με το λιμάνι της Καβάλας, απ' όπου διακινούνταν μεγάλες ποσότητες μακεδονικών καπνών, 1850-1913, Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη.

PreviousUpNext Πρωτογενής τομέας (1870-1913)

Η έναρξη και η βαθμιαία ανάπτυξη των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών σύντομα οδήγησε στην επέκταση των καλλιεργειών, ιδιαίτερα των σιτηρών. Όμως τα υψηλά σιδηροδρομικά κόμιστρα, το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο, τα αυξανόμενα ημερομίσθια λόγω έλλειψης εργατικών χεριών, τα πρωτόγονα μέσα παραγωγής και οι παραδοσιακές μέθοδοι καλλιέργειας (αγρανάπαυση) σε συνδυασμό με τις χαμηλές τιμές των αντίστοιχων υπερατλαντικών προϊόντων παρεμπόδιζαν την επιτυχή διάθεση των αποθεμάτων στις διεθνείς αγορές.


Το λιμάνι της Καβάλας
απ' όπου διακινούνταν μεγάλες ποσότητες μακεδονικών καπνών, 1850-1913, Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Από τη δεκαετία του 1890, πραγματοποιήθηκε εκ των πραγμάτων στροφή προς την καλλιέργεια καπνού, βαμβακιού και οπίου, που διοχετεύονταν ευκολότερα είτε στην εντόπια είτε τη διεθνή βιομηχανία (αυξημένη ζήτηση των μακεδονικών καπνών από αμερικάνικες εταιρείες στις αρχές του 20ού αι.).

Ωστόσο, το βασικότερο εμπόδιο της γεωργίας ήταν η δυσλειτουργία του φορολογικού συστήματος, που περιόριζε τις αναπτυξιακές δυνατότητες και καθιστούσε τη Μακεδονία περιστασιακό μόνον εφοδιαστή της διεθνούς αγοράς.

Παράλληλα, η σηροτροφία, που γνώρισε τη χρυσή της εποχή από το 1850, έλαβε εντυπωσιακές διαστάσεις ιδιαίτερα στο τελευταίο τέταρτο του 19ου αι. εφοδιάζοντας τόσο την εντόπια μεταξουργία, όσο και εξάγοντας τεράστιες ποσότητες κουκουλιών.

Δείτε επίσης
Ιστορία - Πρωτογενής τομέας (1430-1821)
Πρωτογενής τομέας (1821-1870)
Δημογραφικές εξελίξεις (1870-1913)
Πολιτισμός - Υφαντική στους Νεότερους χρόνους
Θέματα - Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.