ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Πολιτισμός
ΠολιτισμόςΠολιτισμός στην Αρχαιότητα.Θρησκεία στην Αρχαιότητα

Θρησκεία στην Αρχαιότητα

Μήτηρ Θεών
Ζευς
Ηρακλής
Ασκληπιός
Διόνυσος
Ανατολικές θεότητες

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Σέραπις
Μαρμάρινο κεφάλι από υπερφυσικό άγαλμα Σέραπη, αντίγραφο ενός τύπου των ελληνιστικών χρόνων, από την περιοχή του Σεραπείου στη Θεσσαλονίκη, ρωμαϊκή περίοδος, Θεσσαλονίκη, Αρχαιολογικό Μουσείο.

PreviousUpNext Ανατολικές θεότητες


Σέραπις
αντίγραφο ενός τύπου των ελληνιστικών χρόνων, από την περιοχή του Σεραπείου στη Θεσσαλονίκη, ρωμαϊκή περίοδος, Θεσσαλονίκη, Αρχαιολογικό Μουσείο

Η εισαγωγή ξένων λατρειών στον ελληνικό χώρο γινόταν ανέκαθεν χωρίς μεγάλη δυσκολία. Από τα κλασικά ήδη χρόνια είχε γίνει η εισαγωγή ανατολικών θεοτήτων, εκτός των άλλων και του Άδωνη. Αντιπροσωπευτικά κέντρα συνάντησης παντοειδών λατρειών ήταν τα μεγάλα λιμάνια και οι πόλεις που ιδρύθηκαν στα ελληνιστικά και τα ρωμαϊκά χρόνια.

Στη Θεσσαλονίκη π.χ. οι θεοί της Ανατολής και ιδιαίτερα της Αιγύπτου (Σέραπις, Ίσις, Αρποκράτης) είχαν πολλούς οπαδούς, ήδη από τα ελληνιστικά χρόνια. Οι ανατολικές αυτές θεότητες στα πλαίσια του θρησκευτικού συγκρητισμού της εποχής ταυτίζονταν με τις ελληνικές (π.χ. Σέραπις με τον Πλούτωνα, Ίσις με τη Δήμητρα) ή δανείζονταν ιδιότητές τους (π.χ. Ίσις λοχία από την Άρτεμη λοχία), ενώ ανυψώνονταν και παλαιότερες δευτερεύουσες ελληνικές θεότητες (Ασκληπιός σε Δία Ασκληπιό). Η τελετουργία της λατρείας των θεών αυτών δανειζόταν στοιχεία από την πλουσιότερη ανατολική παράδοση.

Ο πολλαπλός αυτός ταυτισμός και η ενοθεϊστική διάθεση, έντονοι στα προχριστιανικά ρωμαϊκά χρόνια, οδήγησαν σε μια μονοθεϊστική τάση είτε αποδίδοντας σε κάποιον ειδωλολατρικό θεό όλες τις ιδιότητες (Σέραπις πανθέος), είτε στην αποδοχή της νέας μονοθεϊστικής θρησκείας του Χριστιανισμού.

Δείτε επίσης
Περιήγηση - Δίον
Οι Φίλιπποι των ρωμαϊκών χρόνων

Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.