ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Ο Maurice de Hirsch
Ο γερμανός βαρώνος Maurice de Hirsch (1831-1896), που κατασκεύασε τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μητροβίτσας.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch


Ο Maurice de Hirsch
που κατασκεύασε τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μητροβίτσας

Κατά τον 19ο αιώνα η λειτουργία ατμοκίνητων σιδηροδρόμων συμβόλιζε παγκόσμια το οριστικό πέρασμα στην εποχή του εκσυγχρονισμού και της εκβιομηχάνισης. 'Oπως και σε πολλές άλλες χώρες, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία η ατμοκίνηση θεωρήθηκε ως η μαγική συνταγή για όλα τα άλυτα διοικητικά, οικονομικά και στρατιωτικά προβλήματα.

Ειδικά στις ευρωπαϊκές επαρχίες της Πύλης η κατασκευή σιδηροδρόμων κρίθηκε απαραίτητη, όχι μόνον για την οικονομική τους ανάπτυξη, αλλά -- το σημαντικότερο -- για την εξασφάλιση του κυβερνητικού ελέγχου.

Τις οθωμανικές φιλοδοξίες ανέλαβε να ικανοποιήσει το 1869 ο Βαρώνος Χίρς, επιχειρηματίας κεφαλαιούχος διεθνούς βεληνεκούς. Ο Χιρς εξασφάλισε την ανάθεση μεγαλεπήβολου έργου κατασκευής δικτύου 2.500 χλμ γραμμών στα τουρκοκρατούμενα Βαλκάνια. Σύμφωνα με τις φήμες, είχε πρσφέρει στους ενεχόμενους γενναιόδωρο μπακσίσι 40.000 λιρών.

Με τις κατάλληλες κινήσεις στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια ο Χιρς αποκόμισε σοβαρά κέρδη, ενώ αντίθετα τα αρχικά σχέδια του δικτύου σταδιακά συρρικνώθηκαν. Για τη Μακεδονία η τελική μελέτη προέβλεπε 350 χλμ γραμμής, που θα ένωναν τη Θεσσαλονίκη με τη Μητροβίτσα, πόλη κοντά στα τουρκοσερβικά σύνορα.


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.