ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Ο σιδηροδρομικός σταθμός Μητροβίτσας
Ασπρόμαυρη φωτογραφία του σταθμού της Μητροβίτσας, του τελευταίου σταθμού της σιδηροδρομικής γραμμής που ξεκινούσε από τη Θεσσαλονίκη, 1871-1874, Κωνσταντινούπολη.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας


Ο σιδηροδρομικός σταθμός Μητροβίτσας
του τελευταίου σταθμού της σιδηροδρομικής γραμμής που ξεκινούσε από τη Θεσσαλονίκη, 1871-1874, Κωνσταντινούπολη

Στις 9 Φεβρουαρίου 1871 ξεκίνησαν στη Θεσσαλονίκη τα έργα για την κατασκευή της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής στη Μακεδονία. Ιταλοί ειδικευμένοι τεχνίτες και αρκετές εκατοντάδες εντόπιοι εργάτες, που δελεάστηκαν από τα υψηλά μεροκάματα, αφού γεφύρωσαν τον Γαλλικό προχώρησαν βόρεια προς τη Γευγελή.

Για τα πρώτα 100 χλμ της γραμμής χρειάστηκαν 18 μήνες, σε μια εποχή που στις ΗΠΑ παρόμοια έργα προχωρούσαν κατά 70 περίπου χλμ το μήνα. Στις 22 Ιουλίου 1872 σφυρίγματα τρένου ακούστηκαν για πρώτη φορά στην πεδιάδα της Θεσσαλονίκης, όμως το σύνολο του έργου, μέχρι τα τουρκοσερβικά σύνορα, παραδόθηκε στις 29 Δεκεμβρίου 1874: 350 χλμ γραμμής, 21 σιδηροδρομικοί σταθμοί και 92 αστυνομικά φυλάκια.

Μια νέα εποχή είχε αρχίσει, όμως οι προσδοκίες ήταν ανάμικτες και αρκετές φορές αντικρουόμενες. Τα διλήμματα έγιναν οξύτερα το 1888, όταν επιτέλους ολοκληρώθηκε η σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι και τη Βιέννη, μέσω Βράνιας, γεγονός που εορτάστηκε πανηγυρικά στο ξενοδοχείο "Κολόμπο". Για τους συντηρητικούς η ένωση αυτή με την Ευρώπη σήμαινε έκλυση των ηθών, για τους κοσμοπολίτες αστούς γρήγορη πρόσβαση στις όπερες και για τους μεταπράτες -- που μάλλον δικαιώθηκαν περισσότερο από όλους -- αυξημένα οικονομικά οφέλη.


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.