ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Ο σιδηροδρομικός σταθμός Αλεξανδρούπολης
Ασπρόμαυρη φωτογραφία με το σιδηροδρομικό σταθμό Αλεξανδρούπολης (Δεδέαγατς), που κατασκευάστηκε για στρατιωτικούς σκοπούς, μέρους της γραμμής Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης, 1893-1896, Κωνσταντινούπολη.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης


Ο σιδηροδρομικός σταθμός Αλεξανδρούπολης
που κατασκευάστηκε για στρατιωτικούς σκοπούς, μέρους της γραμμής Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης, 1893-1896, Κωνσταντινούπολη

Η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης με την Κωνσταντινούπολη, μέσω Αλεξανδρούπολης και Αδριανούπολης, δεν θα είχε πραγματοποιηθεί ποτέ, αν δεν εξυπηρετούσε άμεσα τα συμφέροντα του τουρκικού στρατού. Η ύπαρξη εναλλακτικού και καθιερωμένου δρομολογίου ναυσιπλοΐας, μέσω Καβάλας, καθιστούσε περιττή μια παραθαλάσσια σιδηροδρομική γραμμή. Εξάλλου τα κατασκευαστικά προβλήματα δεν ήταν αμελητέα, αφού η νέα γραμμή θά 'πρεπε να διασχίσει τα έλη της πεδιάδας των Σερρών.

Το ασύμφορο της κατασκευής φάνηκε και από τη συμφωνία ανάθεσης έργου, που τελικά υπογράφηκε το 1892 μεταξύ της τουρκικής κυβέρνησης και ομίλου γαλλικών συμφερόντων: προέβλεπε ετήσια εγγυημένη χιλιομετρική αποζημίωση 15.500 χιλιάδων φράγκων για 99 χρόνια, ποσό υπερτριπλάσιο των πραγματικών εσόδων της γραμμής. Για προφανείς λόγους στρατηγικής η γραμμή ακολούθησε το από θαλάσσης απρόσβλητο δρομολόγιο: Δοϊράνη, Σέρρες, Δράμα, Ξάνθη, Κομοτινή, Αλεξανδρούπολη.

Η κατασκευή της αποδείχτηκε η γρηγορότερη της Μακεδονίας, αφού το έργο, που είχε ξεκινήσει στις 22 Ιουνίου 1893, ολοκληρώθηκε την 1η Απριλίου 1896. Η σημασία του κατέστη προφανής μόλις ένα χρόνο αργότερα: Στις παραμονές του Ελληνοτουρκικού Πολέμου, ελληνικό ανταρτικό σώμα αποβιβάστηκε κοντά στην Καβάλα με σκοπό την υπονόμευση της γραμμής αλλά απέτυχε να την προσεγγίσει. Η γρήγορη προώθηση τουρκικών στρατευμάτων έκρινε τον πόλεμο, δικαιώντας τις προσδοκίες των γερμανοσπουδαγμένων Τούρκων αξιωματικών.


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.