ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Τοποθέτηση τελευταίου αμφιδέτη
Ασπρόμαυρη φωτογραφία με τη τελετή τοποθέτησης του τελευταίου αμφιδέτη για την ένωση των ελληνικών με τις ευρωπαϊκές σιδηροτροχιές στο σταθμό Κολινδρού, 1916, Αθήνα, Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913


Τοποθέτηση τελευταίου αμφιδέτη
1916, Αθήνα, Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος

Η επίσημη εξαγορά όλων των σιδηροδρομικών δικτύων της Μακεδονίας από το ελληνικό δημόσιο αποδείχτηκε δυσκολότερη υπόθεση από την απελευθέρωση των εδαφών. Ολοκληρώθηκε μόλις το 1928 μετά από μαραθώνιες διαπραγματεύσεις με τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Όμως η σύνδεσή τους με τις γραμμές της νοτίου Ελλάδας τυπικά επιτεύχθηκε νωρίτερα, τον Μάιο του 1916. Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος Α' τοποθέτησε τότε, σε συμβολική τελετή κοντά στον Κολινδρό, τον τελευταίο αμφιδέτη, υλοποιώντας έτσι τη σύνδεση με την Ευρώπη, ένα ελληνικό όνειρο που εκρεμμούσε πάνω από 30 χρόνια.

Στα επόμενα χρόνια στρατιωτικές και οικονομικές ανάγκες έστρωσαν και ξήλωσαν αρκετά χιλιόμετρα γραμμών. Κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1916, για τις ανάγκες του μακεδονικού μετώπου, κατασκευάστηκε με γαλλική πρωτοβουλία στενή γραμμή (ντεκωβίλ) από τη Σκύδρα μέχρι την Αριδαία, η οποία όμως -- ασύμφορη οικονομικά στον καιρό της ειρήνης -- έπαυσε να λειτουργεί από το 1936. Οι δυσκίνητες μηχανές της μεταφέρθηκαν στην ιδίου πλάτους και συνομήλική της γραμμή Σαρακλή-Σταυρός, όπου συνέχισαν τα ταξίδια τους μέχρι το 1947.

Άτυχη αποδείχτηκε και η παραπλήσια του Σταυρού γραμμή Μυρίνης-λιμένα Αμφιπόλεως. Το έργο, που ολοκληρώθηκε τυπικά το Μάιο του 1940, τέθηκε εκτός λειτουργίας μόνο λίγους μήνες αργότερα, με την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.

Το 1943, κατά τη διάρκεια της βουλγαρικής κατοχής της ανατολικής Μακεδονίας, κατασκευάζεται η γραμμή Σιδηροκάστρου-Προμαχώνα-Κούλα, για να αποξηλωθεί το 1951 και να ανακατασκευαστεί το 1964-65, παρακολουθώντας πιστά τις κυμάνσεις των ελληνοβουλγαρικών σχέσεων.

Στη δυτική Μακεδονία τον Ιανουάριο του 1955 τα τρένα, που από το 1952 έχουν φτάσει στην Πτολεμαΐδα, μέσω Αμυνταίου, προχωρούν τώρα μέχρι την Κοζάνη. Τα μεγαλεπίβολα σιδηροδρομικά έργα τελειώνουν ουσιαστικά στη δεκαετία του 1960 καθώς η εποχή των αυτοκινήτων προχωρούσε ήδη δυναμικά...


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.