ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Ομάδα υπαλλήλων σιδηροδρομικού σταθμού
Ασπρόμαυρη φωτογραφία με ομάδα σιδηροδρομικών υπαλλήλων μπροστά σε μηχανή αμαξοστοιχίας, 1918 - 1925, Θεσσαλονίκη, Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι


Ομάδα υπαλλήλων σιδηροδρομικού σταθμού
1918 - 1925, Θεσσαλονίκη, Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης

Οι σιδηρόδρομοι της Μακεδονίας στη τουρκοκρατία αποτελούσαν μια πραγματική Βαβέλ. Των τεχνικών υπηρεσιών κατά κανόνα ηγούνταν Γερμανοί και Αυστριακοί, που αποτελούσαν και την πολυαριθμότερη ομάδα υπαλλήλων, αλλά αναφέρονται ακόμη Ελβετοί, Βρετανοί και Ιταλοί σιδηροδρομικοί. Η ελληνική παρουσία ήταν πολυάριθμη, ιδιαίτερα στις γραμμές Θεσσαλονίκη-Μοναστήρι και Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για την επιτυχή έκβαση του Μακεδονικού Αγώνα.

Οι αχθοφόροι, που προσλαμβάνονταν τοπικά με συμβόλαια, στους σταθμούς του βορρά, τις περισσότερες φορές, ήταν Αλβανοί, ενώ στο σταθμό της Θεσσαλονίκης κυριαρχούσαν οι Εβραίοι. Οι σλαβόφωνοι αγρότες πλειοψηφούσαν στις τάξεις των σιδηροδρομικών εργατών. Η πανσπερμία αυτή έμελλε να δημιουργήσει προβλήματα μετά την απελευθέρωση, αφού βασικό αίτημα των υπαλλήλων έγινε η μη πρόσληψη υπαλλήλων ξένης υπηκοότητας.

Το συνδικαλιστικό κίνημα των σιδηροδρομικών της Μακεδονίας είχε διαμορφωθεί πριν από τους Βαλκανικούς Πολέμους και ο σοσιαλισμός είχε ήδη αρκετούς και δυναμικούς οπαδούς στις τάξεις τους. Η παράδοση αυτή κληρονομήθηκε και στη μεσοπολεμική γενιά των σιδηροδρομικών, που κατά την περίοδο 1920-1925 καθήλωσαν επανειλημμένα τους συρμούς με απεργιακές κινητοποιήσεις.

Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και η γερμανική κατοχή του σιδηροδρομικού δικτύου αναβίωσαν τις ημέρες κατασκοπείας του Μακεδονικού Αγώνα. Μόνον που το βραχυπρόθεσμο συμφέρον του αντιστασιακού αγώνα επέτασσε δυστυχώς την καταστροφή των γραμμών και την παρακώλυση των συγκοινωνιών με τη συνεργία ή την απεργία των σιδηροδρομικών.


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.