ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Τύπος ατμάμαξας των οθωμανικών σιδηροδρόμων
Ασπρόμαυρη φωτογραφία τύπου ατμάμαξας γερμανικής κατασκευής που χρησιμοποιήθηκε στους σιδηροδρόμους του Οθωμανικού κράτους, 1871-1913, Κωνσταντινούπολη.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"


Τύπος ατμάμαξας των οθωμανικών σιδηροδρόμων
1871-1913, Κωνσταντινούπολη

Οι καθυστερήσεις των τουρκικών σιδηροδρόμων, παρά την ευρωπαϊκή εποπτεία, ήταν παροιμιώδεις. Έγραφε ένας Ευρωπαίος ταξιδιώτης: "Οι μηχανές προχωρούν με πατριαρχική βραδύτητα και χρονοτριβούν σε όλους τους σταθμούς. Γιατί περιμένουμε άδικα; Η απάντηση είναι πάντα η ίδια: η ατμομηχανή παίρνει νερό".

Στα 1900, 45 χλμ την ώρα θεωρούνταν για τις μηχανές της Μακεδονίας μια απόλυτα ικανοποιητική ταχύτητα. Καλύτερα εξοπλισμένη ήταν η ένωση Θεσσαλονίκη-Κωνσταντινούπολη, λόγω του στρατηγικού της χαρακτήρα. Στα 1910 διέθετε 34 ατμομηχανές και πάνω από 800 βαγόνια. Όμως οι συνεχείς πόλεμοι της περιόδου 1912-1922 έφεραν το δίκτυο της Μακεδονίας σε απελπιστική κατάσταση.

Τα προβλήματα θεράπευσε μερικώς η παραγγελία σιδηροδρομικού υλικού, μηχανών και βαγονιών, κυρίως από το Βέλγιο, την περίοδο 1926-1932, για να ακολουθήσουν και πάλι απίστευτες πολεμικές καταστροφές. Το φθινόπωρο του 1944 το 93% των μηχανών, το 98% των επιβατικών βαγονιών και το 84% των φορτηγών βαγονιών των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους ήταν κατεστραμμένα, όπως και το μεγαλύτερο μέρος των έργων υποδομής (γέφυρες, σήραγγες, σταθμοί).

Η ανασυγκρότηση και ο εκσυχρονισμός του δικτύου αρχίζει από το 1947 με αμερικανική και βρετανική βοήθεια. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 οι ατμομηχανές έχουν αντικατασταθεί πλήρως με ντηζελοκίνητες και το δίκτυο της Μακεδονίας έχει ήδη υποστή σοβαρές βελτιώσεις. Το 1967 η δρομολόγηση του Acropolis Express (Αθήνα-Μόναχο), που θριαμβευτικά εισέρχεται στον ολοκαίνουργιο σταθμό της Θεσσαλονίκης, συντομεύει τον δρόμο των μεταναστών προς τη Γερμανία κατά επτά ολόκληρες ώρες.

Ο μεταπολεμικός εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών δεν αρκούσε για την οικονομική ανάπτυξη των βορείων επαρχιών ...


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.