ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΟι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Οι σιδηρόδρομοι στη νεότερη Μακεδονία

Ο φιλόδοξος Βαρώνος Hirsch
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Μητροβίτσας
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου
Η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης
Αλλαγές του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το 1913
Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι
Ατμομηχανές και "ελκόμενο τροχαίο υλικό"
Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί
Οι σιδηρόδρομοι στους πολέμους
Η Θεσσαλονίκη των τραμ και των τρένων

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Κατοικία του διευθυντή των 'Ανατολικών Σιδηροδρόμων'
Η κατοικία του διευθυντή των 'Ανατολικών Σιδηροδρόμων' στο δρόμο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού στεγάζει σήμερα γραφεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, 1909-1994, Θεσσαλονίκη.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Οι παραμελημένοι σιδηροδρομικοί σταθμοί


Κατοικία του διευθυντή των 'Ανατολικών Σιδηροδρόμων'
1909-1994, Θεσσαλονίκη

Για μερικούς ταξιδιώτες οι σταθμοί της Μακεδονίας κατά την τουρκοκρατία ήταν "βρωμερές παράγκες", όπου το μόνο ρόφημα ήταν ένα φλυτζάνι αλεσμένου κριθαριού, κακή απομίμηση του καφέ, συνοδευόμενο από ένα βρώμικο ποτήρι νερό. Αντίθετα άλλοι έκριναν πως οι σταθμοί των Ανατολικών Σιδηροδρόμων του Βαρώνου Χιρς ήταν πρότυπα τάξης και καθαριότητας.

Αν και τα σχόλια για την ποιότητα ήταν διχασμένα, τα παράπονα για τη δυσπρόσιτη θέση των σταθμών ήταν κοινά σε όλους, Ευρωπαίους και εντοπίους. Ήταν πασίγνωστο ότι, προκειμένου να μειωθούν τα έξοδα κατασκευής, οι σταθμοί είχαν κατασκευαστεί τόσο μακριά από τα μέρη που εξυπηρετούσαν, ώστε μερικές φορές να εξουδετερώνονται τα αναμενόμενα οικονομικά οφέλη.

Ό,τι δεν πέτυχαν οι σιδηρόδρομοι το κατόρθωσαν τα σπίτια και τα καταστήματα, που γρήγορα άρχισαν να πλαισιώνουν τα κτήρια των απομονωμένων σταθμών. Μερικές φορές αναπτύχθηκαν σε αυτόνομους οικισμούς, κέντρα του διαμετακομιστικού εμπορίου. Κατά κανόνα όμως οι σταθμοί ενώθηκαν τελικά, παρά τις αποστάσεις, με τις πόλεις και τα χωριά που εξυπηρετούσαν.

Έτσι, η μνήμη των αρχικών προβλημάτων έσβησε, όμως οι σιδηροδρομικές ανάγκες είχαν προσδιορίσει εξαρχής τη θέση της βιομηχανικής ζώνης, των εργατικών συνοικιών, αλλά και των λαϊκών κακόφημων πανδοχείων. Η περιοχή του Βαρδαρίου στη Θεσσαλονίκη αποτελεί ίσως το γνωστότερο παράδειγμα σιδηροδρομικής συνοικίας. Τον χαρακτήρα της δεν μπόρεσε να τον μεταβάλει ούτε η αποπεράτωση της κατασκευής του νέου σταθμού, το 1967, τριάντα χρόνια μετά τον θεμέλιο λίθο.


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.