ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΗ Θεσσαλονίκη από το 18ο έως τον 20ό αιώνα

Η Θεσσαλονίκη από το 18ο έως τον 20ό αιώνα

Η Θεσσαλονίκη στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο
Η περιοχή του Βαρδάρη στη Θεσσαλονίκη
Η τοπιογραφία της Θεσσαλονίκης
Περιήγηση Θεσσαλονίκης με το Ν. Γ. Πεντζίκη
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης
Τα επαγγέλματα των Θεσσαλονικέων
Η Εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης
Οι πρόσφυγες στη Θεσσαλονίκη
Η ψυχαγωγία στη Θεσσαλονίκη
Η Θεσσαλονίκη στους Βαλκανικούς πολέμους
Η πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Χοροί στον Βαρδάρη
Καρτ-ποστάλ των αρχών του 20ού αι., με σκηνή χορού στη συνοικία του Βαρδάρη, 1850-1920, Θεσσαλονίκη, αρχείο Θ. Τσινόπουλου.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Η περιοχή του Βαρδάρη στη Θεσσαλονίκη


Χοροί στον Βαρδάρη
με σκηνή χορού στη συνοικία του Βαρδάρη, 1850-1920, Θεσσαλονίκη, αρχείο Θ. Τσινόπουλου

"Προτού γκρεμιστούν τα τείχη", γράφει ο πεζογράφος Γιώργος Ιωάννου, "η πλατεία Βαρδαρίου δεν ήταν σχηματισμένη. Τα τείχη, κατεβαίνοντας προς το λιμάνι, έκοβαν το χώρο στη μέση σχεδόν. Η επικοινωνία με την έξω από τα τείχη πόλη γινόταν από μια μεγάλη διπλή πορτάρα, που από τα χρόνια τα βυζαντινά ονομαζόταν Χρυσή Πύλη και που ήταν κάτι το ανάλογο με την επίσημη Πύλη της τότε πρωτεύουσας.

Έξω από την Χρυσή Πύλη ήταν χάνια, αλευρόμυλοι, αγροικίες, ο απέραντος χώρος που στηνόταν η εμποροπανήγυρη, τα Δημήτρεια, αλλά και έλη πολλά. Από τα έλη αυτά έλαβε το όνομά της και η περίφημη συνοικία Μπάρα, που πρώτα σκόρπιζε τις θέρμες, τους τεταρτιαίους πυρετούς και τα βαθιά τους ρίγη, και ύστερα, μετά την αποξήρανσή της το κέφι, τον ξετραχηλισμό και τις αρρώστειες του έρωτα, σε στρατούς και στόλους".

Αργότερα, όμως, συνεχίζει ο Γ. Ιωάννου, "τα φώτα και τα κακαριστά γέλια έσβησαν, τα συντάγματα έφυγαν, δαμάστηκαν και πέθαναν, τα σπίτια κατεδαφίστηκαν, και πίσω από αυτά αποκαλύφθηκε ένα θαυμάσιο τμήμα του βυζαντινού τείχους, ίσως το ωραιότερο. Από την άλλη μεριά του, πέφτουν οι Άγιοι Απόστολοι, καθολικό βυζαντινής μονής της Παρθένου. Μια βαθιά στέρνα πλούσια σε αγίασμα και ο ήχος συμπληρώνει όλη την κλίμακα της ζωής, που μπορεί να συνυπάρξει στον ίδιο τόπο".


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.