ΙστορίαΠολιτισμόςΠεριήγησηΘέματαΕικόνες
Θέματα
Ειδικά ΘέματαΗ Θεσσαλονίκη από το 18ο έως τον 20ό αιώνα

Η Θεσσαλονίκη από το 18ο έως τον 20ό αιώνα

Η Θεσσαλονίκη στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο
Η περιοχή του Βαρδάρη στη Θεσσαλονίκη
Η τοπιογραφία της Θεσσαλονίκης
Περιήγηση Θεσσαλονίκης με το Ν. Γ. Πεντζίκη
Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης
Τα επαγγέλματα των Θεσσαλονικέων
Η Εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης
Οι πρόσφυγες στη Θεσσαλονίκη
Η ψυχαγωγία στη Θεσσαλονίκη
Η Θεσσαλονίκη στους Βαλκανικούς πολέμους
Η πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη

Εικόνες σε αυτή τη σελίδα

Προσφυγική οικογένεια
Ασπρόμαυρη αναμνηστική φωτογραφία του 1928 με προσφυγική οικογένεια, Θεσσαλονίκη, αρχείο Δ. Λαζαρίδη.




The presentation on this page requires Real Player. Click the button to download.
PreviousUpNext Οι πρόσφυγες στη Θεσσαλονίκη


Προσφυγική οικογένεια
Θεσσαλονίκη, αρχείο Δ. Λαζαρίδη

"Η εγκατάσταση των προσφύγων", διηγείται ο πεζογράφος Γ. Ιωάννου, "σχημάτισε τρεις κύκλους ή μάλλον ημικύκλια: πόλη, συνοικίες, χωριά. Αστοί και μικροαστοί κόλλησαν, με πολλή λαχτάρα μάλιστα, μέσα στην πόλη. Εργατικοί, τεχνίτες, ακόμα και περιβολάρηδες, τραβήχτηκαν στους συνοικισμούς... Αγρότες, αμπελουργοί, ψαράδες, τράβηξαν στα χωριά,... στο κέντρο, ιδίως στην πυρίκαυστο, έχουμε τους διάφορους αστούς. Σμυρνιούς, Κωνσταντινουπολίτες, Αδριανουπολίτες, Ραιδεστιανούς, και χίλιους δύο άλλους, με κατάδηλα τα ίχνη του εξευγενισμού και της λεπτότητας. Μόλις συνήρθαν όλοι αυτοί, ακόμη από τότε που κατοικούσαν στις εκκλησίες και τα σχολεία, άρχισαν τα τραγούδια, τα γλέντια, τα καρναβάλια και τα γλυκά γλυκά καμώματα. Οι γυναίκες τους, με την εξυπνάδα και την γλυκά περίτεχνη γλώσσα που τις διέκρινε, τάραξαν τους πάντες με τα παινέματα, τις καυχησιές και τα λεπτά σαλονίσια φερσίματα, διασκορπίζοντας κάπως την απελπιστική φτώχεια και τη μαυρίλα, που περιτύλιγε τη ζωή τους...

Εκείνοι που έμειναν στην πόλη ξεθώριασαν από κάθε άποψη, είναι η αλήθεια, κάπως γρήγορα. Μια ιδαίτερη μαγειρική παράδοση τους έμεινε μόνο. Ιδίως οι Θρακιώτες και οι βορειότεροι, εκείνοι οι καλοβαλμένοι και μορφωμένοι από τη Ρωμυλία, αφομοιώθηκαν πολύ εύκολα με τους εντόπιους. Δεν υπήρχε στην ουσία κανένα φράγμα, ούτε γλωσσικό, εννοώ διαλεκτικό, ούτε πολιτιστικό "ήταν ένας χώρος".


Επιστροφή
Επιστροφή στη
Μακεδονική Κληρονομιά

Το περιεχόμενο είναι ευγενική προσφορά της Εκδοτικής Αθηνών Α.Ε.